Προσπαθήστε να βρείτε ποιο μέρος μελέτης ταιριάζει καλύτερα στο παιδί. Στην περίπτωση που το παιδί δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί, καλό είναι να επιλέξουμε ένα μέρος όπου θα διασπάται λιγότερο η προσοχή του. Δοκιμάστε διαφορετικά μέρη ?π.χ. κουζίνα, δωμάτιο μελέτης, σαλόνι- και προσπαθήστε να αξιολογήσετε τη μελέτη. Πόση ύλη κατάφερε να τελειώσει, πόσο χρόνο του πήρε, ποια είναι η υποκειμενική αντίδραση του παιδιού.
Υλικά μελέτης:
· Προτού ξεκινήσετε τη μελέτη, βοηθήστε τον να σκεφτεί τι υλικά θα χρειαστεί. Αυτά εξαρτώνται από τις εργασίες που έχει να κάνει τη συγκεκριμένη μέρα. Καταγράψτε τα υλικά σε μία λίστα και δώστε του να σημειώσει ποια υλικά βρίσκει. Καθώς οι δεξιότητες οργάνωσης μελέτης αφορούν και στην υπόλοιπη ζωή του παιδιού, κάθε φορά που έχει να αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα ή ένα έργο, δείξτε του πώς οργανώνεται μια δραστηριότητα.
· Μπορείτε, για παράδειγμα να πάτε μαζί του στο σούπερ μάρκετ. Κάντε μαζί μια λίστα και δώστε του να σβήνει κάθε φορά το αντικείμενο που βάζετε στο καλάθι. Προσπαθήστε να κάνετε το ίδιο για όποια άλλη δραστηριότητα κάνετε μαζί. Σκεφτείτε και καταγράψτε σε ένα κομμάτι χαρτί τα υλικά, τα βήματα που θα ακολουθήσετε ένα προς ένα και τα τελικά αποτελέσματα.
· Οργάνωση αρχείου: Βοηθήστε τον να φτιάξει ένα φάκελο όπου θα βάζει τις περασμένες εργασίες του.
· Τις εργασίες Οργάνωση μελέτης/Βάλτε προτεραιότητες
· Κάντε μια λίστα με τις εργασίες.
· Σιγουρευτείτε ότι έχετε όλα τα απαραίτητα για την ολοκλήρωσή τους, π.χ. βιβλία, φωτοτυπίες κ.λπ.
· ΧΩΡΙΣΤΕ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΕ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ. Εάν για παράδειγμα το παιδί έχει να διαβάσει μια σελίδα από το βιβλίο της ιστορίας και πρέπει να το τελειώσει σε μισή ώρα, χωρίστε πρώτα από όλα τη σελίδα σε παραγράφους και βάλτε ένα χρονικό περιθώριο για την κάθε παράγραφο. Με αυτόν τον τρόπο αποκτά το παιδί την αίσθηση ότι έχει καλύτερο έλεγχο της εργασίας. Στην αρχή αυτό ίσως είναι κουραστικό, αλλά καλό είναι να ξεκινήσει με το να γράφει π.χ. 1. Να διαβάσω την πρώτη παράγραφο (10?) 2. Να διαβάσω τη δεύτερη παράγραφο (15?) 3. Να συνδέσω τις δύο παραγράφους (5?). Αυτός ο χωρισμός σε εργασίες, οι οποίες έχουν μικρότερο μέγεθος είναι πολύ σημαν6τικός και βοηθητικός. Είναι δε απαραίτητος κυρίως σε παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν δυσκολίες συγκέντρωσης.
· συχνά, εκτός από τις καθημερινές εργασίες, οι μαθητές έχουν και εργασίες μεγαλύτερης διάρκειας (εβδομαδιαίες, μηνιαίες κ.λπ.). σιγουρευτείτε ότι και αυτές βρίσκονται στη λίστα.
· Συζητήστε με το παιδί με ποια σειρά θα τελειώσει τις εργασίες του. Ίσως η καλύτερη λύση είναι να ξεκινήσει με κάτι σχετικά εύκολο που θα του πάρει ίσως λιγότερο χρόνο, να περάσει σε κάτι δυσκολότερο και να αφήσει κάτι επίσης εύκολο για το τέλος, αρκετά παιδιά επιλέγουν να ξεκινήσουν με τις δυσκολότερες εργασίες. Φτιάξτε μαζί μια λίστα πριν ξεκινήσετε.
· Δίπλα από κάθε εργασία υπολογίστε πόσο περίπου χρόνο θα του πάρε για να την ολοκληρώσει.
· Σιγουρευτείτε ότι έχει αρκετό χρόνο δίνοντάς του χρόνο για διαλείμματα.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Φτιάξτε ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο, όπως αυτό που θα σας δοθεί. Καθίστε μαζί με το παιδί την Κυριακή το απόγευμα και συμπληρώστε το. Κάθε μέρα το παιδί θα σημειώνει-τσεκάρει στο ημερολόγιο τις εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί.
· Βοηθήστε τον την πρώτη εβδομάδα να τσεκάρει καθημερινά τις ολοκληρωμένες εργασίες.
· Τη δεύτερη εβδομάδα αφήστε τον να το κάνει μόνος του τις πρώτες δύο μέρες. Ελέγξτε πώς τα πήγε. Βοηθήστε τον την τρίτη μέρα αν χρειάζεται. Αφήστε τον πάλι μόνο του τις δύο επόμενες. Αξιολογήστε την επίδοσή του. ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ.
· Την τρίτη εβδομάδα δώστε του περισσότερο χρόνο. μην απογοητευτείτε σε περίπτωση που δείχνει σημάδια ενόχλησης ή/και κούρασης. Είναι φυσιολογικό εφόσον βρίσκεται σε μια φάση αλλαγής. Βοηθήστε τον να την αντιμετωπίσει. Μπορεί να χρειαστεί να ξεκινήσετε από την αρχή μαζί. Προσπαθήστε να μη δείξετε απογοητευμένοι/ενοχλημένοι/κουρασμένοι. Βοηθήστε τον να αντιμετωπίσει το δύσκολο έργο της οργάνωσης διασκεδάζοντας. ΙΔΕΕΣ: φτιάξτε ένα άλλο ημερολόγιο το οποίο να έχει επάνω εικόνες από τους αγαπημένους του ποδοσφαιριστές ή ότι άλλο τον ενδιαφέρει. Δώστε στις ημέρες ονόματα ποδοσφαιριστών ή ηθοποιών ή ηρώων από την αγαπημένη του παιδική σειρά.
· Την τέταρτη εβδομάδα θα πρέπει να περιμένουμε βελτίωση. Συνεχίστε να τον παρακολουθείτε. Προσπαθήστε να φτιάχνετε τέτοια πλάνα οργάνωσης δραστηριοτήτων για όσες περισσότερες καθημερινές δραστηριότητες (προσέξτε να αφήσετε χώρο για ελεύθερη-δίχως οργάνωση-δραστηριότητα όπως π.χ. παιχνίδι).
· Ακολουθήστε την προσωπική σας αίσθηση για τις αντοχές του παιδιού, θέλουμε να τον βοηθήσουμε να οργανώσει καλύτερα και αποτελεσματικότερα το χρόνο του αλλά για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να παραμείνει ακέραιος χωρίς να «σπάσει» κάτω από το βάρος πολλών ξαφνικών αλλαγών. Βοηθήστε τον να καταλάβει τους λόγους («θα σε βοηθήσει να τα πας καλύτερα στο σχολείο», «θα έχεις περισσότερο χρόνο για παιχνίδι», «θα μαθαίνεις πιο εύκολα» κ.λπ.) για του οποίους η αλλαγή αυτή είναι απαραίτητη. Αφήστε στον ίδιο την πρωτοβουλία για τις αλλαγές. Προσπαθήστε να τον βοηθήσετε να πάρει εκείνος τις αποφάσεις χωρίς να νιώσει ότι πιέζεται από εσάς. Προσπαθήστε να είστε κοντά του για να συζητήσετε οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζει και κάντε τον να νιώσει ότι τελικά θα τα καταφέρει (πρέπει να του δώσουμε ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα προσαρμογής) και αυτό θα τον βοηθήσει ώστε να τα βγάζει πέρα μόνος του με τα μαθήματα και όποιες άλλες δραστηριότητες αντιμετωπίζει καθημερινά. Να θυμάστε ότι με τον τρόπο αυτό του μαθαίνετε πώς να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά απέναντι σε αυτά που πρέπει να κάνει και αφορά σε όλους του τομείς της ζωής του.
–
ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Θα σας βοηθήσει να κάνετε έναν κατάλογο με όλα τα πιθανά πράγματα που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν στο παιδί επιβραβευτικά. Θα χρειαστεί να σκεφτείτε ένα μεγάλο αριθμό επιβραβεύσεων, μικρότερων για καθημερινές δραστηριότητες και μεγαλύτερων για μεγαλύτερες επιτυχίες π.χ. εφόσον το παιδί έχει κατακτήσει έναν εβδομαδιαίο ή μηνιαίο στόχο. Μικρά δωράκ8ια όπως κάρτες αγαπημένων ποδοσφαιριστών, ηθοποιών, κινουμένων σχεδίων κ.α. αρκούν ως μικρότερες επιβραβεύσεις.
Υποσχέσεις οι οποίες τηρούνται αυστηρά από εσάς για εκδρομές ή μεγαλύτερα παιχνίδια κ.α. κάνουν για εβδομαδιαίες ή μηνιαίες επιβραβεύσεις. Μπορείτε να θέσετε και μεγαλύτερους στόχους, π.χ. για όλη την ακαδημαϊκή χρονιά, όπως για παράδειγμα ένα υπολογιστή ή ένα μεγάλο και ακριβότερο παιχνίδι. Οι γονείς μπορούν να περάσουν ένα ευχάριστο απόγευμα συζητώντας όλα τα πιθανά πράγματα που μπορεί να συγκινήσουν το παιδί, να θέσουν τους δικούς τους στόχους, να συζητήσουν για τις δικές τους προσδοκίες και να θέσουν τα δικά τους όρια. (αυτό μπορεί να γίνει και μαζί με το παιδί.) προσπαθήστε όσο αυτό είναι δυνατό να γίνει,
λαμβάνοντας υπ? όψη την παρούσα κατάσταση του παιδιού, τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει και το χρόνο που μπορείτε να του αφιερώσετε. Κάντε κι εσείς έναν κατάλογο όσο μπορείτε πιο αναλυτικά, καταγράφοντας την παρούσα κατάσταση (π.χ. διαβάζει δύο ώρες, παραπονιέται συχνά για τα μαθήματα, συχνά είναι ευερέθιστος, πήρε κακό βαθμό τρεις στις πέντε φορές κ.λπ. και του στόχους, όπως π.χ. να διαβάζει τρεις ώρες και να είναι περισσότερο συγκεντρωμένος, να αντιμετωπίζει τα μαθήματα με καλύτερη διάθεση, να μην είναι συχνά νευριασμένος, να παίρνει καλύτερους βαθμούς τρεις στις πέντε φορές κ.λπ.). δημιουργήστε το δικό σας κατάλογο με τα πράγματα που μπορούν να τον αποζημιώσουν για τις προσπάθειες που καταβάλλει.
Οπλιστείτε με υπομονή, γιατί, ειδικά την πρώτη περίοδο, θα δυσκολευτείτε τόσο εσείς, αλλά περισσότερο ο ίδιος. Ενώ εσείς μπορείτε να διακρίνετε εύκολα την αναγκαιότητα των αλλαγών, για τον ίδιο αυτό είναι κάτι άγνωστο. Το μόνο που γνωρίζει είναι ο τρόπος με τον οποίο ζει και κινείται σήμερα. Προσπαθήστε να διακρίνετε τις μικρές αλλαγές οι οποίες θα έρθουν μετά από δύο εβδομάδες και να αισθάνεστε υπερήφανοι για την υπομονή και τη ΣΥΝΕΠΕΙΑ που έχετε καταφέρει να επιδείξετε.
–
ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ
Για πολλά παιδιά η έναρξη της μελέτης αποτελεί ένα δύσκολο καθήκον. Μπορείτε, όπως αναφέραμε και παραπάνω, να ξεκινήσετε με κάτι ευκολότερο στην αρχή. Αρκετά παιδιά το βρίσκουν αποτελεσματικότερο αν ξεκινάνε με τις δυσκολότερες εργασίες. Ορισμένες ιδέες για το ξεκίνημα είναι:
1. Δώστε του την ευκαιρία να ορίσει την ακριβή ώρα κατά την οποία θα ξεκινήσει τη μελέτη. Για παράδειγμα 15: 35. επιβραβεύστε τον εφόσον ξεκινήσει μέσα σε πέντε λεπτά από την ώρα που έχει καθορίσει. (δες παραπάνω ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ)
2. Καθίστε μαζί του τα πρώτα λεπτά. Ιδιαίτερα στην αρχή ίσως θα πρέπει να καθίσετε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Μην κάθεστε συνέχεια κοντά του.
3. Μιλήστε με το παιδί για τις εργασίες του προτού ξεκινήσει. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις γραπτές εργασίες. Τα παιδιά συχνά χρειάζονται ενθάρρυνση και ενεργοποίηση ώστε να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα παιδιά που έχουν δυσκολίες με το λεξιλόγιο.
4. Βοηθήστε τον να προσανατολιστεί. Δώστε τον να καταλάβει τι απαιτεί από αυτόν το συγκεκριμένο αντικείμενο μελέτης. Π.χ. ιστορία. «Πρέπει να μάθει τα σημαντικότερα γεγονότα και ονόματα και να τα συνδέσει μεταξύ τους». καθίστε μαζί του στην αρχή και βοηθήστε τον με τα δύο πρώτα, ας πούμε, προβλήματα. Βεβαιωθείτε ότι έχει καταλάβει αυτό που έχει να κάνει. Αφήστε τον μόνο του, ορίζοντας χρόνο.
5. Εάν το ξεκίνημα τον δυσκολεύει, ορίστε ένα σύντομο διάλειμμα στην αρχή, μετά το πρώτο τέταρτο.
–
ΠΡΟΧΩΡΩΝΤΑΣ
Βεβαιωθείτε ότι υπάρχουν αρκετά διαλείμματα στο πρόγραμμα. Αρκετά παιδιά δυσκολεύονται να μελετήσουν για πολλή ώρα χωρίς διάλειμμα. Καλύτερα να προγραμματίσετε μια δίωρη μελέτη παρά να προσπαθήσετε να τον στριμώξετε σε μια ώρα χωρίς διάλειμμα. Χρησιμοποιείστε ένα ρολόι ώστε να κρατήσετε τα διαλείμματα σε λογικά πλαίσια(π.χ. 5-10 λεπτά). Μπορεί να χρησιμοποιήσει τα διαλείμματα για να φάει κάτι ελαφρύ ή να παίξει ένα παιχνίδι. Είναι ίσως καλύτερο να προγραμματίσετε τα διαλείμματα αφού τελειώσει με ένα ορισμένο αντικείμενο, π.χ. τρεις ασκήσεις μαθηματικών, παρά να ορίσετε συγκεκριμένα χρονικά όρια, αλλιώς το παιδί μπορεί να κάθεται χωρίς να κάνει τίποτα και να κερδίζει την ίδια στιγμή και το διάλειμμά του. Ένα παιδί οργάνωσε τις εργασίες του γύρω από απογευματινά παιδικά προγράμματα. Έτσι:
4:30 Μαθηματικά
5:00 Πρόγραμμα τηλεόρασης
5:30 Ελληνικά
6:00 Φαγητό
6:30 Ιστορία
7:00 Τηλεόραση
8:00 Φυσική
8:30 Τηλεόραση
Εάν δεν έχει καταφέρει να τελειώσει μέσα στο χρόνο που πρέπει, τότε είτε δε βλέπει το πρόγραμμα της τηλεόρασης, είτε το γράφει στο βίντεο να το δει αργότερα.
Πρέπει να σκεφτείτε ότι αυτό που θέλετε είναι το παιδί σας να ανταποκρίνεται κατά το δυνατό καλύτερα στις υποχρεώσεις του. Έτσι, ίσως δεν έχει τόση σημασία ο χρόνος μελέτης, αλλά το πόσο αποτελεσματικός είναι.
Άλλες ιδέες
1. Μπορείτε να δημιουργήσετε μια ατμόσφαιρα παιχνιδιού: βάλτε το να υπολογίσει σε πόση ώρα θα μπορέσει να τελειώσει μια εργασία ή βάλτε τον να «στοιχηματίσει»: βάλτε το ρολόι για να δείτε αν θα καταφέρει να το νικήσει ή χρονομετρήστε τον σε ένα πρόβλημα στα μαθηματικά.
2. Εάν το παιδί απασχολείται περισσότερη ώρα με μία εργασία από όσο μπορεί να αντέξει (ακόμη και αν την έχει σπάσει σε μικρότερα κομμάτια) ή εάν κολλήσει, μπορεί να ασχοληθεί με ένα άλλο αντικείμενο, π.χ. γλώσσα. Αυτό είναι καλύτερο από το να σταματήσει τελείως.
3. Χρησιμοποιείστε μία ταινία, η οποία σε μη τακτικά χρονικά διαστήματα βγάζει ένα ήχο. Όταν το παιδί ακούσει τον ήχο, πρέπει να αναρωτηθεί «ήμουν συγκεντρωμένος;». μπορούμε να του δώσουμε να συμπληρώσει ένα έντυπο π.χ.
1ος ήχος: «Πρόσεχα»
2ος ήχος: «Πρόσεχα»
3ος ήχος: «Όχι, σκεφτόμουν ένα παιχνίδι ή το φίλο μου».
Ο ήχος επαναφέρει τα παιδιά πίσω στην εργασία τους. εναλλακτικά, ορισμένοι γονείς ηχογραφούν μηνύματα σε μη τακτά χρονικά διαστήματα για να επαναφέρουν το παιδί πίσω στην εργασία.
Οι ταινίες είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές με παιδιά τα οποία δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ
Αρκετά παιδιά δυσκολεύονται πολύ με τις εργασίες τους. σε αυτήν την περίπτωση, ακόμη και η καλύτερη οργάνωση δεν μπορεί να τα βοηθήσει. Ίσως είναι απαραίτητο να οργανώσετε ένα σύστημα κινήτρων. Σε αυτήν την περίπτωση, προτείνεται η οργάνωση ενός τέτοιου συστήματος κατά το οποίο το παιδί μπορεί να κερδίζει βαθμούς για την ολοκλήρωση εργασιών ή όταν εμφανίζει επιθυμητές συμπεριφορές, απαραίτητες για την ολοκλήρωση της μελέτης. Τους βαθμούς που θα κερδίζει θα μπορεί να τους ανταλλάξει με καθημερινούς, εβδομαδιαίους, ή περισσότερο μακροχρόνιους ενισχυτές-προνόμια. Τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουμε συμπεριλαμβάνουν:
1. Φτιάξτε μαζί με το παιδί μια λίστα με επιβραβεύσεις τις οποίες θα ήθελε να κερδίζει το παιδί.
Καθημερινές επιβραβεύσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν:
· Μισή ώρα περισσότερη τηλεόραση.
· Ένα ειδικό κέρασμα, π.χ. παγωτό, γλυκό και άλλα.
· Να μείνει μισή ώρα παραπάνω το βράδυ πριν πέσει για ύπνο.
Εβδομαδιαίες επιβραβεύσεις:
· Μια ώρα σε φαστ φουντ.
· Να νοικιάσει μια βιντεοκασέτα.
Μεγαλύτερες σε διάρκεια.
· Κινηματογράφος με ένα φίλο.
· Να καλέσει ένα φίλο για παιχνίδι στο σπίτι.
· Ένα μικρό παιχνίδι.
2. Φτιάξτε μαζί με το παιδί μια λίστα με «δουλειές» από τις οποίες μπορεί να κερδίσει τους πόντους. Σχετικές με τη μελέτη «δουλειές» μπορούν να περιλαμβάνουν:
· Να γράφει-σημειώνει τα μαθήματα που πρέπει να μελετήσει.
· Να φέρνει στο σπίτι τα απαραίτητα για τη μελέτη του αντικείμενα.
· Να καταφέρνει να ξεκινάει τη μελέτη στην ώρα του.
· Να ολοκληρώνει την εργασία του μέσα στα όρια που έχει θέσει ό ίδιος.
· Να ολοκληρώνει την εργασία του χωρίς τις «υπενθυμίσεις» των γονιών («γράψε-διάβασε»).
· Να ολοκληρώνει την εργασία χωρίς τη συνεχή παρουσία και βοήθεια των γονέων.
· Να ολοκληρώνει τις εργασίες του και να ανταποκ5ρίνονται στην ποιότητα που θέλουν οι γονείς (αυτό να μην πάρει καταναγκαστικό χαρακτήρα, π.χ. να κάνει, εφόσον μπορεί, ευανάγνωστα γράμματα, να μην έχει μουντζούρες το γραπτό και άλλα).
· Να παραδίδει την εργασία στην ώρα της.
· Να λύνει με επιτυχία τυχόν προβλήματα που συναντάει με την εργασία (π.χ. να τηλεφωνήσει σε ένα φίλο ή στο δάσκαλο όταν δυσκολεύεται με μια εργασία, να συζητάει προβλήματα με το δάσκαλο, να ξέρει τι να κάνει όταν ξεχάσει ένα βιβλίο απαραίτητο για τη μελέτη του).
3. Αποφασίστε πόσους πόντους θα πάρει κάθε «δουλειά» και πόσο κοστίζουν τα προνόμια-επιβραβεύσεις. Για να αποφασίσετε πόσο θα κοστίσουν οι επιβραβεύσεις, προσθέστε τον αριθμό των πόντων που νομίζετε ότι θα κερδίσει το παιδί σας κάθε μέρα. Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει το 1/3 των πόντων ελεύθερους, ώστε να κερδίσει τα ειδικά προνόμια.
Π.χ. εάν νομίζετε ότι το παιδί μπορεί να κερδίσει 10 πόντους σε μια ημέρα, τότε μπορείτε να ξεκινήσετε από τους τρεις πόντους για την πιο μικρή αμοιβή. Ανάλογα θα σκεφτείτε για τις εβδομαδιαίες και τις μηνιαίες αμοιβές. (Δείτε παρακάτω στον πίνακα: «Συμβόλαιο μελέτης Ι και ΙΙ»)
4. Σε ένα τετράδιο δημιουργήστε πέντε στήλες: ημερομηνία, αντικείμενο, καταθέσεις, αποσύρσεις και υπόλοιπο.
|
Μια φορά το μήνα να ελέγχετε τη λίστα με τις «δουλειές» και τα προνόμια-επιβραβεύσεις και μπορείτε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε «δουλειές» ή επιβραβεύσεις.
Μια φορά το μήνα να ελέγχετε τη λίστα με τις «δουλειές» και τα προνόμια-επιβραβεύσεις και μπορείτε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε «δουλειές» ή επιβραβεύσεις.
–
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !!!